Wandelpin Blog

Westerborkpad | Naarden Bussum – Loosdrecht

Na een rustige avond en een beroerde nacht wandelen we naar het centrum van Bussum waar we ons ontbijt mogen gebruiken. Het appartement in Bussum ligt langs een restaurant en in een steegje. Het restaurant doet er weinig aan om het voor de gasten aangenaam te maken. Laat in de avond glas in de container gooien, hard praten en in de keuken gaat het er niet zachtzinnig aan toe.

Eerst ontbijten

Het ontbijt in een lokale bar in het centrum van Bussum is goed, het zonnetje schijnt, we gaan verder.

Op het eerste kaartje (nummer 10) komen we 3 bijzonderheden tegen. Als eerste wandelen we langs een synagoge. Deze synagoge is nog altijd in gebruik. Zelf vind ik het op een mooi, groot woonhuis lijken. Het gebouw staat aan de voorkant in de stijgers, echt mooi fotograferen gaat dus niet. Wat wel opvallend is zijn de handgrepen, hierop staat een Joodse kandelaar.

De volgende bijzondere plek is een begraafplaats. Deze begraafplaats bestaat pas sinds het begin van deze eeuw. Op deze begraafplaats staan verschillende zuilen met oudheden. Ook is er een monument ter nagedachtenis aan de Joodse slachtoffers.

Het laatste merkteken op de kaart is het woonhuis van de familie Polak. Hierna liepen we de natuur weer in. Een mooie wandeling over de Bussumerheide. Lange rechte stukken met droge heide. Het was heerlijk met het zonnetje erbij. Onderweg kwamen we een wel hele leuke wegwijzer tegen. Dit betonbok had aan beide zijde een voetstap staan en op de voorkant de welbekende wegwijzer van het Westerborkpad.

Bussumerheide

In Hilversum (kaart 12) komen we bij een parkje. Hier staan het Mauthausen Monument “Gedenk te Sterven” en het Nieuwe Lyceum monument. Het parkje is tevens een oude begraafplaats.

Wandelend door Hilversum komen we langs perkjes en watertjes. De Joodse begraafplaats op deze kaart is gesloten op zaterdag. Die hebben we dus niet bezocht. Ergens onderweg vond familie gans het leuk om over te steken. Ze hadden voldoende tijd daarvoor, zelfs zoveel dat de automobilisten ongeduldig werden, was vermakelijk om te zien.

Aan het eind van de kaart kom je bij het monument Jeugd-alijah. Dit is ter nagedachtenis aan de gevluchte Duits sprekende jongeren die zich zonder ouders hadden gevestigd in Loosduinen. Dankzij hulp heeft 70% de oorlog overleefd.

Hier nemen we de bus naar Hilversum voor onze terugweg. Volgende keer van Loosdrecht naar Soest.

Kijk hier voor nog meer Westerborkpad wandelingen
Hier staan nog meer foto’s van deze wandeling

Één van de Wandelpins bij het bordje van het Westerborkpad

Mediapark

Tussendoor en los van het Westerborkpad hebben we het Mediapark bezocht. Leuk om daar allemaal poppen en kledingstukken van herkenbare TV producties uit mijn jeugd