Wandelpin Blog

Wandeling N4 langs de Wied

Een lang weekend op de camping in Bürder betekent voor mij ook wandelen langs de Wied. De camping ligt direct aan de Wied waar ook verschillende routes langs lopen.

De Wied

De Wied is een zijrivier van de Rijn in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. De rivier heeft een lengte van circa 102 kilometer en meandert door de natuur. Wij zagen hem breed en smal en soms met leuke stroomversnellingen

N4 en andere wandelpaden

Vanaf de camping kom je via een leuke brug in het bos waar we direct een heuvel op lopen. Als we nog geen 200 meter onderweg zijn zien we de markering welke (later blijkt) echt heel duidelijk aanwezig is.
Als we verder lopen zien we verschillende markeringen. Ook een mooie blauwe W zien we op de bomen geverfd. Voor mij zijn die geverfde markeringen altijd een blikvanger. Ondanks dat alle markeringen duidelijk zichtbaar zijn krijg ik altijd een glimlach als ik een geverfde markering zie. Nu wandelen we de N4 maar later deze vakantie gaan we ook nog een stukje van de Wiedweg wandelen, dan mogen we de blauwe W gaan volgen

Heen en terug

Omdat de N4 een rondwandeling is gaan we heen en terug langs de Wied en passeren we hem ook meermaals. Het is mei als we er wandelen, de hooikoorts doet goed zijn werk maar ik geniet vooral van alle kleuren die we zien. Paarse, witte, gele bloemetjes en een bos vol met groene blaadjes.
Onderweg laten we onze familie mee delen in wat wij zien.
Als we een reactie krijgen “oh het is er ook plat” bedenk ik me dat we dat moment inderdaad vlak lopen. De heuvels die we passeren gaan eigenlijk ongemerkt.

Foto’s

Onderweg stop ik regelmatig om foto’s te maken van onze Wandelpins waarna ik dan weer een foto krijg van mijn man met wel hele mooie bloeiende bomen. Ook speelt hij wat met de camera van zijn telefoon wat leuke lage plaatjes oplevert.

Niederbreitbach

Bij Niederbreitbach gaat de wandeling aan de andere kant van de Wied verder. Wij hoopte daar wat te kunnen drinken maar omdat het Hemelvaart is is er veel dicht. We struinen verder langs sportvelden en plekken waar je buiten kunt sporten. Als er een grote ligschommel is kan ik het niet laten om daar even op te gaan liggen. Niet omdat het vermoeiend is maar omdat ik het een leuk plekje vind.

Kromme paardenbloemen

Na dit sportieve deel van de wandeling gaan we terug de bossen in en gaan we ook weer stijgen. De varens zie je ook als paddenstoelen zo snel groeien en ik zie grappige uitgebloeide paardenbloemen. Wat is de natuur toch apart als je er naar kijkt.

Oversteken

Na ongeveer 5 kilometer zien we een bord dat we rechts moeten houden omdat het stijl is. Nou, ik kan je zeggen, het was stijl. Dat hebben we echt voetje voor voetje gedaan. Stukje was maar ongeveer 70 meter maar het waren pittige meters. Als we verder wandelen moeten we oversteken en wandelen we even een stuk langs een weg die ik met de auto en de caravan niet fijn vond. Die weg is zo smal dat als je een tegenligger tegenkomt het wel heel krap wordt. Omdat het zo smal is en er wel verkeer is vind ik het fijn als we het stukje gehad hebben.

Onderweg nog wel een mooie foto gemaakt van de woning die er vlakbij ligt.

Via de brug

Na dit stukje wat niet erg was maar wat ik minder vond komen we via een leuke brug weer in een ander stukje natuur. De brug had ik op foto’s gezien, vind het een leuke brug waar we vanaf de reling even uitkijken over de Wied.

Hoog gras

We lopen na de brug in het dal langs het hoge gras (waar ik dan altijd weer een liedje van in mijn hoofd krijg) om energie te laden voor het laatste stukje. Dat is namelijk een pittig stuk met een flinke steile en redelijk lange klim. Elke keer dachten we dat we er waren en elke keer waren we er “nog” niet.
We kregen wel een cadeautje toen we er wel waren. Het uitzicht was prachtig, mede omdat het weer mooi was. We zagen de camping, de brug waar we begonnen en zo zagen we dus ook ons eindpunt.

Na bijna 9 kilometer waren we terug op de camping waar we na een drankje heerlijk hebben (na)genoten van de zon en de wandeling

Weetjes op een rij
Wandelperiode
Ik liep hier in mei
Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze belevingsfoto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen
WE
Ik liep hier met mijn man. Daarom is deze blog geschreven in de WE vorm