Wandelpin Blog

Wandelchallenge wandeling in Loenen en Deelerwoud

Ik schreef er al eerder over, wandelen rondom Loenen alleen nu hebben we hem “aangevuld” met het Deelerwoud. In januari leerde wij (Judith en ik) 2 dames kennen door een wandeling georganiseerd door Vita Walking. We gingen proeflopen in Loenen en besloten om deze mooie wandeling ook te gaan wandelen met een groep

Deelerwoud

We waren met 12 lopers waaronder Judith, de gastvrouw en ikzelf. Vanuit de camping van Ilona vertrokken we naar het Deelerwoud. Met een groep wandelen is toch iets anders als alleen of met z’n tweeën wandelen. Ik vergeet soms met zo’n wandelingen om om me heen te kijken. Deze keer had ik vooruit bedacht dat ik dat wel wilde doen, ik wilde graag zien wat ik de vorige keer niet zag.

Wandeling met een verhaal

Op de grote “lege” vlakte zag ik een hele kale boom voor de blauwe lucht. Judith neemt de tijd om de wandelaars van info te voorzien en voor mij de tijd om enkele foto’s te maken. Het Deelerwoud heeft veel lange rechte paden maar de uitzichten zijn geweldig. Vlak voor we het Deelerwoud verlaten gaan we naar het oorlogsmonument.

Oorlogsmonument

Monument de Woeste Hoeve bestaat uit stalen palen die domino-vallend  tegen een rechtopstaande pijler aan staan. Het is voorzien van een namenlijst in glas geslepen en een bronzen plaquette. Het monument is ter nagedachtenis aan het executeren van 117 burgers (waaronder veel verzetsstrijders) na een ongewilde aanslag op een Duitse hoge legerbaas. Ze wilde een voedseltransport overvallen maar vielen de hoge legerbaas aan.

De slachtoffers liggen begraven op het ereveld in Loenen waar we later nog langs lopen.

Sprengen

Na dit monument lopen we een stukje terug, steken we de drukke weg over en komen we in natuurgebied “Nationaal Park Veluwezoom”. We struinen door de bossen, steken de Groenendaalseweg over en komen zo langs de sprengen. Een Spreng is een door mensen gegraven beek en deze zijn er hier voldoende. De boeren lieten hier hun vee drinken maar het werd vooral gebruikt om de watermolens aan het draaien te houden omdat deze nodig waren voor de papierfabrieken.

Nationaal Ereveld

Van de sprengen wandelen we naar de achterkant van het Nationaal Ereveld. Hoewel wij hoopte dat er een achteringang was moesten we er toch omheen lopen en via de hoofdingang naar binnen. Aan de achterzijde was het mooi door de vele doorkijkjes die er zijn gecreëerd. Bij de entree is een info gebouw waar we naast de info lezen ook even naar het toilet konden alvorens we het ereveld betreden en de kapel  bezochten.

Nationaal Park Veluwezoom

Na dit bezoek wandelen we naar onze lunchplek. Dit hadden we de vorige keer al getest en was zeker voor herhaling vatbaar. We lunchen bij ’t Ruifje, iedereen heeft er zin in en na de lunch vervolgen we onze weg over Nationaal Park Veluwezoom naar ons eindpunt, we herhalen hier onze wandeling die wij al eerder liepen.

Bij de camping hopen we op hertjes, helaas zijn deze er niet. We nemen afscheid van alle wandelaars en gaan tevreden naar huis.

Terug naar Limburg

De rit naar huis was nog wel een ander verhaal.
Al snel na het vertrek brak er een ruitenwisser af. Nu staan die aan omdat het regent dus als het regent en je mist je wisser is dat niet echt prettig. Gelukkig was het de bijrijders kant. Toen die losliet maakte dat een flinke klap en zwiepte hij heen en weer.
Judith en ik keken raar en schoten in de lach.
Het was zaterdag na 18:00 uur en niks meer open, de bezochte benzinestations hadden geen ruitenwissers dus zijn we “verplicht” gaan dineren. We hadden gezien dat het droog zou worden en dat was ook zo. Na ons diner zijn we verder gereden, het giechelen hebben we de hele rit volgehouden

Klik klaar

Het ergste was wel dat toen ik dit de dag erna een mijn handige man liet zien hij “klik en klaar deed”. Gelukkig geen nieuwe ruitenwissers gekocht want deze was nog geen maand oud maar wel lekker gegeten onderweg, ook wat waard toch?

Weetjes op een rij

Wandelperiode
Ik wandelde deze wandeling in april

Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze foto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen.

Andere wandelingen
Als je meer wilt lezen over onze Trage Tochten, kijk dan op onze overzichtspagina

Niet alleen daarom geschreven in WE vorm
Ik wandelde deze wandeling samen met Judith van Vita Walking en J Loves to Travel