Wandelpin Blog

Maas- en Peelliniepad

Een streekpad in het Oosten van Noord-Brabant welke soms tegen de grens van Limburg aan is. De totale route is 122 kilometer lang. Tijdens de wandelingen kom je vele herdenkingsplekken van de tweede wereldoorlog tegen, daarom ook de naam LINIE. Ook de Maas is een rode draad maar dat was het in de tweede wereldoorlog ook. Wij starten dit pad in Cuijk.

Etappe 2b | Vierlingsbeek – Overloon

Of dit de mooiste etappe wordt weet ik pas als we klaar zijn maar in deze etappe zit het oorlogsmuseum in Overloon, nog nooit geweest maar dat vind ik wel spannend.
In Vierlingsbeek gaan we al snel de natuur in en zien we een gedenkplaats aan een neergestort vliegtuig. Langs de Vierlingsbeekse Molenbeek lopen we naar Holthees.

Mijn wandelmaatje verteld mij dat ze de Mariakapel in Holthees zo mooi vind maar dat ze nog nooit binnen is geweest en denkt dat het dit keer ook niet lukt. Wat een geluk, we proberen (denkend tegen beter weten in) de deur en die is open. Haar verbazing is groot en we gaan naar binnen.

Het is een kleine beetje rommelige kapel maar wel heel mooi en met een mooie pelgrim in de muur. Ik kijk nog even bij het O.L Vrouweparkje en dan wandelen we weer verder.
Via een mooi natuurgebied waar we ons broodje opeten komen we bij het Oorlogsmuseum. Een klein deel mag je als wandelaar bezoeken en dat doen we dan ook zeker.

Ik kijk naar een oude bunker, een tanker, delen van een oude Baileybrug en heel veel beelden met allemaal hun eigen verhaal. Na een kopje koffie en plannen maken voor onze volgende wandeling gaan we weer naar huis.

Etappe 2a | Boxmeer – Vierlingsbeek

In Boxmeer hadden we het kasteel “gemist” omdat we via een eigen route naar het treinstation waren gelopen. Deze nemen we daarom deze etappe mee in onze wandeling. Voor we bij het kasteel aankomen zien we verschillende kleine beeldjes die personages van de processie uitbeelden.
Bij aankomst bij het kasteel, wat ik er niet vind uitzien als een kasteel loop je eerst langs een kapel. Het kasteel wordt tegenwoordig bewoond door zusters en broeders. We lopen er langs en mogen er even van het toilet gebruik maken. Via de lange oprijlaan verlaten we het terrein en gaan we verder aan onze wandeling

Het is een grijze, beetje vochtige dag dus we zijn soms echt in onze jas gedoken. Dat betekend niet dat we geen interessante dingen zien. We wandelen langs de sluis en de paden zijn soms echt “uitdagend” te noemen. Bij de sluis staat een verbod bord, we mogen een klein stukje niet verder.
Gelukkig helpen onze mooie blauwe ogen en een grote glimlach ons want van de opzichter mogen we het pad wel betreden, zou ik zonder toestemming zeker niet gedaan hebben. Er wordt gewerkt, staan grote machines en provisorische bruggen, maar…we mogen verder.

Ook deze keer waren we met de trein, we hebben de auto in Vierlingsbeek staan en kunnen na de wandeling dan ook direct instappen naar huis

Etappe 1 | Cuijk – Boxmeer

Auto in Boxmeer, trein naar Cuijk en we kunnen aan de wandel. WE want ik loop dit samen met een wandelmaatje uit mijn eigen woonplaats. We hebben samen ook het Petranpad gewandeld dus dit is ons 2e project. In Cuijk bezoeken we eerst de kerk waarna we snel richting de Maas gaan. Zoals het in elke stad is, je moet wel even zoeken naar de markering maar eenmaal gevonden gaat het bijna als vanzelf.

Onderweg zien we bordjes van de Via Valentiniana. Dit zag ik ook al tijdens het Pieterpad, ooit toch eens naar kijken. We wandelen langs de Maas naar Oeffelt. Afhankelijk van de stand van de Maas kun je hier langs de Maas of neem je de alternatieve route via verharde wegen.
Wij kunnen langs de Maas en komen daarom ook langs een monument voor de Langste Baileybrug. Hier staan ook enkele oude onderdelen van de brug.
Via de vele modderpaden komen we in Boxmeer waar de auto staat.

Volgende keer doen we een halve etappe. We missen nu een stukje van deze route omdat hij niet eindigt bij het station, de volgende etappe is 19 kilometer en komt door Vierlingsbeek wat ook een leuke plaats is om te stoppen

Weetjes op een rij
Wandelperiode
We zijn gestart in januari. Je ziet in de foto’s de seizoenen veranderen
Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze belevingsfoto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen
WE
Ik wandel dit wandelpad met een Wandelmaatje uit mijn eigen plaats. Daarom is deze blog geschreven in de WE vorm