Wandelpin Blog

Hanwag en Outdoorpark Reusel

Zomer 2022 kreeg ik via Instagram een berichtje of we ook Wandelpins in opdracht konden maken. “Jazeker, dat is mogelijk” was mijn antwoord. Zo kwam ik in contact met Marleen en Hanwag. Ik ging op bezoek in de showroom in Leusden waar we een fijn gesprek hadden en waar heel veel leuke ideeën de revue passeerden.

De vraag van Marleen werd ons gesteld omdat ze bezig waren met een samenwerking met Outdoorpark Reusel. Het idee was om een nieuwe wandelroute te ontwerpen bij Outdoorpark Reusel en hier een Wandelpin voor te laten maken. Deze samenwerking kwam er, Outdoorpark Reusel en Hanwag ontwikkelde een hele gave Wandelpin voor de nieuwe wandelroute vanuit het Outdoorpark

In april was het zover

Voor de opening van deze nieuwe wandelroute werden verschillende relaties uitgenodigd waaronder enkele wandelbloggers, de lokale krant, de KWbN en Wandelpin. Ik nam mijn wandelmaatje Judith van Vita Walking (en redacteur bij Wandelmagazine) mee en zo hadden we een mooie gemixte groep geïnteresseerde.

Bij aankomst stond de koffie en thee klaar met een lokale lekkernij. Tijdens het koffie drinken kregen we een interessante presentatie met weetjes over Hanwag en Outdoorpark Reusel.

Klimmen

Na de presentatie gingen we klimmen. Ik had dat echt nog nooit gedaan. Niet omdat ik het niet durf maar gewoon omdat het er nog nooit van is gekomen. We kregen een duidelijke uitleg en de juiste materialen om ons veilig over het parcours te kunnen verplaatsen. Vond het een super leuke uitdaging en ik ga dit zeker nog een keer doen. Na dit parcours ben ik de klimtoren op gelopen voor het mooie uitzicht. Ondanks dat het al eind april was leek het wel herfst. Ik had een sjaal om en de bomen waren geel.

Na de klimtoren nog even rondstruinen, wat foto’s maken, een goodiebag (met Wandelpin) in ontvangst nemen en kletsen onder het genot van een goed verzorgde lunch door Outdoorpark Reusel

De geheimen van de Peelse Heide

En dan gaan we aan de wandel.
We wandelen “De geheimen van de Peelse Heide”. De route is bijna 10 kilometer lang en te volgen via het welbekende knooppunten netwerk. We kregen een folder (drieluik) met achtergrond informatie en de knooppunten.

Eerst wordt er iets verteld over de brandtoren welke tegenover de klimtoren gevestigd is. Na deze uitleg gaan we onderweg naar de Januskop. Ik had er voor zover ik weet nog nooit één gezien en zag het nu ook niet direct.

Januskop

Een Januskop is een beeld met 2 gezichten. Hier zie je een man en een vrouw. Vond het apart om te zien en heb er thuis even iets over gegoogeld. Een Januskop staat voor tegenstellingen en is de Romeinse god van deuren en stadspoorten.
Bij deze kijkt de dame naar het zuiden en de man dan automatisch naar het noorden.

Na dit beeld wandelen we verder door het bos. Het is ondanks dat we al een heel eind in de lente zitten nog erg kaal waardoor we de Hanwag schoenen die zijn opgehangen overal goed te zien zijn. Leuk die promotie van het pad via de wandelschoenen. Op sommige markeerpalen komen we de wegwijzers van “Witte vos ontdekroute” tegen. Naast de route die wij lopen is er ook een korte kinderroute. Deze heet “Witte vos ontdekroute” en is 2,7 kilometer lang

D’n Droad

In het bos staan allemaal palen met draden. Dit is een herdenkplek aan de scheidslijn tussen België en Nederland. Oorspronkelijk stonden deze draden onder stroom. Deze dodendraad dateert uit de eerste wereldoorlog en was 332 kilometer lang. Deze “draad” is aangelegd door de Duitsers die in de eerste wereld oorlog het bezette België wilden afschermen voor het neutrale Nederland. Het zijn meerdere lijnen achter elkaar waardoor vluchten bijna onmogelijk was.

Stenen der Zaligheden

In een ronde komen we grote keien tegen, dit noemt men de Stenen der Zaligheden. Deze zijn er voor mijn gevoel neergelegd. Het symboliseert in ieder geval plaatsnamen uit de buurt die eigenlijk allemaal op “SEL” zouden moeten eindigen maar voor Duizel en Wintelre gelden dan weer andere regels omdat die vroeger een andere schrijf- of spreekwijze hadden. Duizel werd uitgesproken als Dui(j)sel en Wintelre wordt uitgesproken als Wintersel. Zo horen ze er toch bij

Reuselse Kei

Een zwerfsteen van meer dan 1200 kilo. Veel zwerfkeien hebben gezworven via gletsjers. Deze kei zou via de vroegere loop van de Maas op de plek terecht zijn gekomen. Hoe dan ook, hij is zwaar, groot en ik vind het altijd indrukwekkend dat dat allemaal gebeurt is zonder al onze huidige technieken.

Natuurpoort

Bij Outdoorpark Reusel ligt Natuurpoort De Brandtoren en in natuurgebied de Peelse Heide. De Brabantse Natuurpoorten zijn startpunten voor veel wandel- en fietspaden. Ze zijn in heel Brabant te vinden. Wil je meer lezen, kijk dan even op de website van Brabantse Natuurpoorten.

Weetjes op een rij
Wandelperiode
Ik wandelde hier in april
Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze belevingsfoto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen
WE
Deze dag waren we met een grote groep wandelaars en ook de voorbereidingen hebben we samen gedaan. Daarom is deze blog voor een deel in de WE vorm geschreven
Meer weten?
Wil jij meer weten over Outdoorpark Reusel of Hanwag? Klik op de links.
Ik wandelde op uitnodiging van Hanwag ook in Oostenrijk, lees hier mijn verhaal