Wandelpin Blog

Camino Francés | Villamayor de Monjardin – Nájera

Het einde is in zicht. Ruim de helft zit er op. In Villamayor de Monjardin voelt het nog niet als het eind maar in Nájera wordt het bijna waarheid.

Villamayor de Monjardin - Torres del Rio

Na een fijne avond met Andy en Marty zijn we op tijd gaan slapen om vroeg verder te wandelen. We vertrekken in het donker en zoeken onze weg, de heuvel af richting Los Arcos. De wolken zijn indrukwekkend als de zon opkomt, ze zijn wat donkerder. We hebben de zon in de rug waardoor we lange schaduwen krijgen. Onderweg besluit mijn zusje nog even te gaan fotomodellen op een hooibaal en zien we een vrolijke Buen Camino gebeiteld in het betonnen wandelpad

In Los Arcos nemen we de tijd voor een lunch, leggen we onze benen hoog en genieten we van onze pauze. Door de straatje, langs de kerk en weer verder de stilte en de rust in. We hebben uitzicht op Torres del Rio en besluiten om te slapen in een accommodatie waar we een privé kamer hebben.

Wel fijn, een douche voor jezelf  zodat er niemand op je wacht. Ik kan de tijd nemen om de “schade” aan lijf en leden te bekijken in de spiegel. We zijn al vroeg in Torres del Rio maar Andy, Marty en David, een rustige Deense pelgrim zijn er nog eerder. David heb ik al eerder gezien maar nog nooit mee gesproken.
Omdat we samen aan een tafeltje zitten ontstaat er een gezellig gesprek, leuk om hem te leren kennen.

De sleutel van de kamer zit aan een leuke sleutelhanger maar hierover meer de volgende dag.
We eten samen met bovenstaande heren, Kelly, Paul en Kasper waarna we nog even gezellig borrelen.

In de middag ontmoeten we ook een Ier, grote mond en een verkeerde dronk. Tijdens onze borrel viel het hem verkeerd wat Andy vroeg waarna hij volledig door het lint ging. Gelukkig vertrok hij zelf en is het daarbij gebleven. Ook dat is de Camino

Torres del Rio – Logrõno

We vertrekken samen met Kelly, Paul en Kasper. Andy en Marty zijn denken wij al vertrokken en David weten we niet. De slaaplocatie had geen ontbijt dus hebben we bij een lokaal barretje wat eten meegenomen, je weet nooit wat je tegenkomt onderweg.

Wat een geweldige ochtend is dit. Mooi gezelschap en een prachtige zonsopkomst waar we vragen aan andere pelgrims of ze van ons samen een foto willen maken. Deze ochtend, dit moment, deze foto laat mij stralen.

Het stralen verlaat mij even als ik er na 5 kilometer achter kom dat de sleutels, met de leuke sleutelhanger nog in mijn zak zit. We lopen al 7 dagen en hebben al die tijd geen sleutel, wie denkt er dan aan een sleutel, ik niet blijkbaar.

Wandelpin Camino Frances

Onderweg komen we bomen met heel veel lintjes tegen en gestapelde stenen torentjes. De sleutels branden in mijn zak maar ik kan er dan niets aan veranderen. In Viana nemen we pauze voor koffie met iets te eten. Mijn zus bedenkt dat als ze de sleutel meegeeft aan de bagagevervoerder hij zeker terugkomt bij de slaapplaats. In Viana sluit David bij ons aan, gezellig.

Het laatste stuk, ca. 5 kilometer besluit ik alleen te lopen. Mijn hoofd en mijn lijf vinden dat fijn. De wegwijzer richting Logrõno vind ik denk ik de mooiste tot dan. Bij Logrõno zie ik de groep weer, ze zijn bij een “vijver” met dezelfde wegwijzer erin. Ik doe mijn schoenen uit, wandel er doorheen (dat mag) en ik ga verder op mijn slippers waardoor mijn schoenen aan mijn rugzak hangen (wat ik echt vreselijk vind)

We slapen in een echte pelgrimsslaapplaats vind ik. Dunne matrassen, dekens over de rand en heel veel bedden in één ruimte. Ook dit is leuk.

’s Middags nemen we afscheid van Andy, hij gaat terug naar zijn gezin en Marty gaat alleen verder. Poh wat is dit lastig, de tranen vloeien. Dat moet toch een voorteken zijn als we zelf vertrekken.

In de avond gaan we “de stad” in, kopen en versturen we een kaartje naar huis en eten we tapas. Het wordt later dan de andere avonden maar ook dit is super.

Logrõno – Nájera

Zondag, de wekker staat vroeg, er staat 31 kilometer op de planning. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dat niet ga doen. Ik heb last van een soort schaafwondjes op mijn rug en billen vanwege het zweten en dan vind ik 31 kilometer te veel in de warmte. Toch wil ik samen met mijn zus bij de groep blijven omdat we hierna nog maar 1 dag hebben en we het fijn vinden om met hen af te sluiten.

Ik heb voor mezelf besloten om in Ventosa te stoppen en met een taxi naar Nájera te gaan. De rest moet dat nog horen maar ik wil ze niet ophouden dus laat ik dat later wel weten.

We lopen de heuvels op naar Navarrete waar je de hele tijd een grote stier in het vizier hebt. Als we de stier voorbij zijn is de zon nog aan het opkomen en zie ik hem achter de stier staan, wat een prachtig plaatje is dat geworden.

Wandelpin Camino Frances

In Naverrete wilde we ontbijten, omdat het zondag is is bijna alles dicht. In één van de hotels zien we pelgrims naar buiten komen en kunnen we op het laatst nog een lunch “scoren”.

Door naar Ventosa waar we een heerlijke smoothie en toast eten, ik achterblijf en een taxi pak. Er zit ook een Ierse man waarmee ik de taxi kan delen.
In de taxi verteld James dat hij last van zijn voeten heeft en op zoek gaat naar andere schoenen. We drinken samen nog koffie in Nájera. Vind het fijn als er andere pelgrims bij komen zitten want helemaal comfortabel voel ik me niet bij hem.

Mijn zus belt, ze zijn in de buurt. Ik ga op zoek naar een hostel. Gelukt, kosten zijn laag en de douche is apart zal ik maar zeggen. De binnenkant is “behangen” met een douchegordijn, geen idee wat erachter zit. Na een middagdutje gaan we op zoek naar wat eten wat erg moeilijk blijkt te zijn op zondag. We eindigen bij een chinees restaurant wat naast onze slaapgelegenheid ligt.

Morgen onze laatste wandeldag, nu al lastig maar ook zo dankbaar dat we dit al samen hebben beleefd

Weetjes op een rij

Wandelperiode
Ik wandelde deze wandelingen in augustus

Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze foto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen.

Een Wandelpin
Wil jij als herinnering aan je wandeling over één van de vele Camino wandeltochten kijk dan hier

Meer lezen over mijn Camino wandelingen
Hier lees je alle blogs over  mijn camino en de weg er naartoe

Andere wandelingen
Als je meer wilt lezen over onze wandelingen, kijk dan op onze overzichtspagina