Wandelpin Blog

Camino Francés | De reis – San Anton – Terradillos de los Templarios

In mijn vorige blog heb je deel drie van de Camino Francés kunnen lezen. Hier wandelden we van Tosantos naar Boadilla.

Nu zijn we aangekomen bij het volgende deel en in mijn blog neem ik je graag mee in onze avonturen. Lees je mee?

Onze wandeling kan beginnen!

De plek van de overnachting was een aparte belevenis en de eerste nacht dat ik zeg “lekker geslapen”. Om 7 uur staan we op, drinken we koffie en wandelen de Amerikaanse vriendinnen voorbij. De dames lopen door, wij pakken onze spullen en vertrekken onderweg naar het dan nog onbekende.

San Anton - Boadilla Del Camino

Na ruim 3 kilometer passeren we het plaatsje Castrojeriz waar we ontbijten. Als we verder lopen zien we dat de kerk open is en gaan we naar binnen. Eenmaal binnen worden we direct aangesproken, meneer wijst ons erop dat we een stempel kunnen krijgen na een donatie van 1€. Eigenlijk kopen we gewoon een stempel maar goed, we doen het wel.

Mijn voeten doen het goed en we wandelen door tot Itero de la Vega waar we in de lokale supermarkt een broodje en drinken kopen. We besluiten daar om door te lopen naar Boadilla del Camino waar een Nederlands hostel is. We reserveren vooraf en gaan nog ruim 8 kilometer door.

We worden na 24 kilometer welkom ontvangen door de gastheer en gastvrouw. Hier kunnen we onze was laten draaien, ze verzorgen het eten en we reserveren ontbijt. Na de check-in neem ik een heerlijke douche waarna we in de tuin neerstrijken om te relaxen en te telefoneren met het thuisfront.

We eten met z’n zessen en krijgen een curry met rijst en als toetje een flensje met citroen en als kers op de taart een eigen gebrouwen sinaasappellikeur.

Na het eten geef ik de gastvrouw mijn Wandelpin. Zoals eerder geschreven zijn ze voor “special moments” en deze plek is er ook zo één. Ik raak hierdoor nog even met de eigenaren aan de praat maar “vertrek” ook deze avond vroeg naar m’n bed.

Boadilla Del Camino - Carrión de los Condes

Vanmorgen wakker geworden na een nacht met veel geluidjes, het “huis” leeft, zo voelde het. Als mijn spullen zijn ingepakt staat het ontbijt klaar en vertrekken we rond 7:45 uur.

We wandelen langs een kanaal wat er zo “niet Spaans” uitziet. Hoe Spaans eruitziet weet ik niet maar dit voelde niet Spaans. Vlak voor Frómista steken we het kanaal over en zien we een mooie watertrap. We passeren Frómista en in Población de Campos eten we het laatste stuk van ons ontbijt op. We hadden een pannenkoek als ontbijt. Daar kregen we maar de helft van op dus de andere helft hebben we meegenomen voor de lunch.
We zien vandaag heel veel gele velden. Het zijn of net geoogste graanvelden of zonnebloem velden.

In Villarmentero de Campos stoppen we voor koffie met iets erbij. Het is dan nog 10 kilometer naar onze eindplaats Carrión de lis Condes. We hebben niets gereserveerd (dat is niet mogelijk) dus we hopen op een plekje. Het plekje is gelukt. Het voelt als sardientjes is een blik maar het is wel mooi in de kerk.

De blaar op voet is ontstoken en stinkt. Na overleg met de beheerder van de donativo bezoek ik een hulppunt waar mijn wond wordt schoongemaakt en verzorgd. Zij spreekt Spaans en ondanks dat het hulppunt niet geopend is regelt mevrouw van de donativo dat ik geholpen word.

Advies, wandel op sandalen

Sandalen, ik….. ja dus. In de Camino-store koop ik afschuwelijk lelijke witte sandalen welke mij de komende dagen moeten ontlasten. Volgens onze Amerikaanse vriendinnen zijn ze Ugly Cute.

Ik vind ze alleen Ugly en Cute zijn ze pas als ze goed lopen. Het stomme is, het gaat morgen regenen, zul je altijd zien, ik moet het droog houden, hoe dan.

Om 18:00 uur is er een ronde cirkel van stoelen, wordt er samen gezongen en verteld iedereen waar je vandaan komt en waarom je de Camino loopt.

Om 19:00 uur gaan we een kerk bezoeken waar een dienst blijkt te zijn. Na de dienst die we bijwonen gaan we eten met de Amerikaanse dames en huphup, daarna naar bed want ook vandaag zitten er weer meer dan voldoende kilometers in de benen. De teller stond op 25 kilometer. We gaan kijken wat de dag van morgen ons brengt.

Carrión de los Condes - Terradillos de los Templarios

Wat een kabaal. ‘s Avonds kon er samen gekookt worden om daarna samen te eten. Gezellig, alleen als ze dat pas gaan doen om 20:45 uur waarna er nog moet worden opgeruimd en afgewassen is het met het zuid Europese temperament van de meeste wandelaars om 22:00 uur niet stil en ook niet om 22:30 uur. Voordat iedereen echt klaar is is het na 23:00 uur en in een rumoerige kerk is dat niet echt prettig.
‘s Nachts heb ik daarna ook niet heel veel geslapen en de eerste vertrokken al om 4:00 uur.

Ik was er klaar mee, we zijn om 5:00 uur opgestaan waarna ik mijn voeten ben gaan bekijken. Hoe voelen ze, hoe zien ze eruit en kunnen ze aan de wandel. Ja, daar blijven vond ik geen optie dus stond ik om 5:50 uur op mijn sandalen en met mijn regenjas en regenhoes buiten om te starten met wandelen.

We weten bij vertrek dat we meer dan 17 kilometer moeten wandelen voor we een eerste stop krijgen. Onderweg passeren de Amerikaanse vriendinnen ons en ook een deel van de Italiaanse jeugd groet ons als we een gisteren gekochte zoetigheid op een bankjes aan het opeten zijn.

In Calzadilla de la Cueza houden we pauze, eten we bananenbrood en drink ik koffie. Op naar Ledigos wat ons einddoel zou zijn vandaag maar wat we hebben veranderd vanwege ons vroege vertrek vanmorgen. We lopen 3 kilometer verder naar Terradillos de los Templatios waardoor het er in totaal 26 worden. Als we aankomen zien we de eerste albergue waar we besluiten direct te stoppen.

Ik zal het geen saaie wandeling noemen want ik denk altijd dat je het moet willen zien maar hij was wel eentonig en langdradig.

Douche, relaxen (lees slapen), de was doen en kijken hoever we morgen zouden willen wandelen is onze middag invulling. We eten in de Albergue een goed smakende pasta en een bakje supermarkt yoghurt als toetje na. We gaan vroeg naar bed, ik heb nog een deken gevraagd want het is koud. Ik hoop dat de volgende dagen iets warmer worden want ben de frisse avonden wel een beetje zat. We kiezen voor augustus en krijgen regen en kou.

Leuke weetjes over deze wandeling

Ik heb leuke weetjes op een rij voor je verzameld.

> Wandelperiode

Ik wandelde deze wandeling in augustus.

> Onze foto's

We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze foto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen.

Een Wandelpin

Wil jij als herinnering aan je wandeling over één van de vele Camino wandeltochten een wandelpin?

Meer lezen over mijn Camino wandelingen?

Ik heb veel andere verhalen geschreven over mijn Camino wandelingen.

Wil je meer lezen over andere mooie wandelingen die we hebben gemaakt?