Wandelpin Blog

Camino Francés | De reis – Santo Domingo de la Calzada – Tosantos

Na een jaar pauze starten we in augustus 2023 in Santo Domingo de la Calzada aan deel 2 van onze reis. De plannen zijn groots maar we zien wel wat we tegenkomen en hoever onze tocht ons brengt.

Op weg naar Santo Domingo de la Calzada

Vroeg opstaan op de dag van vertrek maar ja, dat doen we de komende 2 weken ook dus ik kon alvast wennen. We vliegen vanaf Brussel. Als we door de douane gaan ben ik de sjaak. Een drugstest, algehele controle en een tascontrole, het feest kon niet op. Gelukkig had ik me ook deze keer netjes gedragen en mochten mijn spullen en ik door voor het volgende level, melden bij de gate. Daar werd mijn IDkaart niet gecontroleerd dus dat ging daarentegen lekker snel.

Na een prima vlucht van 2 uur landen we in Madrid. In Madrid gaan we naar het busstation waar we na een zoektocht naar wat te eten in een touringcar stappen. Deze touringcar brengt ons naar Logroño waar wij dachten “even” de bus naar Santo Domingo de la Calzada te nemen waar we vorig jaar eindigde met een ontbijt met één van onze Camino vrienden. Volgens de app van de busorganisatie zou hij rijden maar de waarheid bleek iets anders te zijn.

Camino Francés

Niets gaat zoals je denkt dat het gaat

Het liep even anders, de bus van 21:00 uur vertrok niet op zaterdag, Uber rijdt hier niet dan maar een gewone taxi, tenminste dat was hoe we dachten toen we merkte dat er geen rechtstreekse bus meer zou rijden. Bij navraag (met handen en voeten omdat er geen woordje Engels in meneer zat) op het infopunt adviseerde meneer ons om de bus naar Najera te nemen en daar verder te reizen met een taxi (of Uber).  In Najera zagen we al snel een taxi, prijs besproken en verder opweg naar Santo Domingo de la Calzada.

We zijn rond 20:30 uur op onze slaapplaats, we lopen nog een rondje, halen wat te drinken en dan hup naar bed. Het plan is om morgen naar Tosantos te lopen.

Santo Domingo de la Calzada – Tosantos

We starten vroeg, het is nog donker. Gisteravond hebben we nog fruit, een Twix en cola gekocht zodat we wat in de rugzak hebben. Het is zondag en de ervaring van 2022 heeft geleerd dat er dan veel gesloten is. Toch hebben we dat niet onthouden van 2022 dus nu al les 1 voor 2024, niet starten op zondag.

We passeren Cruz de los Valientes en lopen naar Grañón waar we foto’s maken en de koffietent laten voor wat het is. We lopen lekker en willen graag nog even door. Of dat handig was weet ik niet want de volgende 10 kilometer is alles dicht.

Onderweg komen we pelgrims tegen waar we een kort praatje mee maken en 2 Amerikaanse dames die stevig doorlopen. Als we in Villamayor del Rio zijn is er een plekje waar we koffie kunnen drinken en wat kunnen eten. Daar treffen we de dames weer en ze zeggen lachend dat ze een plekje voor ons in de volgende hostel reserveren.

In Belorado gaan we een kerk in en wandelen we door de winkelstraatjes. We hopen hier alvast wat fruit en drinken te kunnen kopen voor morgen, helaas lukt dat niet in het dorp. Bij een benzinestation kopen we wat frisdrank en we lopen door naar Tosantos waar we willen overnachten. Het is de hele dag bewolkt met af en toe wat regen maar het laatste stukje gaat het iets harder regenen.

Omdat het zondag is

In de hostel op donativo basis vertelt de “gastheer” ons dat we omdat het zondag is we onder begeleiding naar een speciale kapel in de berg kunnen. Deze kapel zit in de grot. Om 17:00 uur (verlaat met een Spaans kwartiertje) neemt meneer ons mee de berg op waar we uitleg krijgen en het binnen mogen aanschouwen. Wat een speciaal moment, zo fijn om te merken dat dit is wat de Camino zo mooi maakt. Eten doen we gezamenlijk. Dit is gekookt door de gastheer en gasten van het hostel.

Na de maaltijd nog een gebed in een ruimte die wel “apart” te noemen is. Je “kruipt” door een raam om in de ruimte te komen waar je niet kunt staan en de gebeden gaan in alle talen waar jezelf ook aan mee spreekt in je eigen spreektaal. Nog even samen opruimen en dan is het tijd om het bed op te gaan zoeken en uit te kijken naar de dag van morgen. Deze dag hebben we 2 dames en 1 heer uit Texas ontmoet waar we het erg gezellig mee hebben. Verder veel Italianen, een Belg en een Hongaar in het hostel

Donativo

Alles gaat op vrijwillige basis, je bent niet verplicht iets te betalen maar dat is natuurlijk wel netjes. Dat gaan we morgen na het ontbijt dan ook zeker doen. Morgen willen we naar Atapuerca wandelen.

Weetjes op een rij

Wandelperiode
Ik wandelde deze wandeling in augustus

Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze foto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen.

Een Wandelpin
Wil jij als herinnering aan je wandeling over één van de vele Camino wandeltochten kijk dan hier

Meer lezen over mijn Camino wandelingen
Hier lees je alle blogs over  mijn camino en de weg er naartoe

Andere wandelingen
Als je meer wilt lezen over onze wandelingen, kijk dan op onze overzichtspagina